به گزارش مشرق،منصور غلامی وزیر پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صبح امروز در صحن علنی مجلس اظهارداشت: به عنوان معلمی کوچک از خانواده بزرگ دانشگاهی وظیفه میدانم از حسن نظر و توجه ریاست محترم جمهور برای معرفی اینجانب جهت تصدی وزارت علوم تشکر کنم.
وی ادامه داد: همچنین از یکایک شما نمایندگان محترم که در بررسی صلاحیت اینجانب را مورد لطف قرار دادهاید سپاسگزارم.
غلامی تصریح کرد: من اگر امروز با نظر و رای شما توفیق خدمت به نهاد علم،تحقیقات و فناوری کشور را بیابم در معرض آزمون دشواری قرار میگیرم.
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: تنها عنایت خداوند و حمایت دانشگاهیان و دانشجویان عزیز و پشتیبانی همه ارکان کشور و نهادهای حاکمیت و دولت و جمعه میتواند عبور از آن را آسان کند.
وی افزود: با آگاهی از سنگینی بار این مسئولیت و انتظاراتی که بر جامعه علمی کشور وجود دارد وظیفه خود دانستم که اعتبار و تجربه و داشتههای خود را در این مقطع حساس در خدمت دولت تدبیر و امید و جامعه فهمیم دانشگاهی قرار دهم.
وی ادامه داد: پیش از من بزرگانی عهدهدار مسئولیت بودند که میراث آن رساندن نظامی علمی کشور به جایگاه قابل قبول امروز است حافظه تاریخی دانشگاهیان نام نیک این عزیزان را بویژه اساتیدی که در دولت یازدهم و در شرایط سخت این مسئولیت را برعهده داشتند همواره به خاطر داشته و خواهد داشت.
غلامی با تاکید بر اینکه خود را متعهد به قانون و اتخاذ رویکردها و راهکارهای تحول آفرین به تناسب اولویتها و مسایل پیشروی دانشگاه و جامعه میدانم خاطرنشان کرد: سرمایهای جز سادگی، صراحت و صداقت ندارم هرگز از هیچ امتیاز ویژهای برخوردار نبودهام، فرزند جهاد سازندگی، جهاد دانشگاهی و نهادهای و تشکلهای صنفی و علمی هستم.
وزیر پیشنهادی علوم بیان داشت: خدمت را از پایینترین سطوح مسئولیت آغاز کردهام و اکنون با تجربه 12 سال مدیریت در یکی از دانشگاههای بزرگ کشور نامزد مسئولیت وزارت شدم. خوشحالم که افتخار نمایندگی مناطق محروم و دور از مرکز را در دولت یافتم اما باید بگویم از دل دانشگاهی برآمدهام که نخستین تجربه ایرانی را در نظام آموزش عالی برای مساله بنیادی آموزش برمنبای نیاز به در نظام اسلامی دارد.
غلامی اضافه کرد: اندیشه تحول در دانشگاه ایرانی با دانشگاه بوعلی سینا آغاز شد و امروز طرح تاسیس دانشگاه مورد توافق کشورهای در حال توسعه جهان اسلام موسوم به گروه D8 است در همدان شکل گرفته است.
وی افزود: تجربه مدیریت و نقشآفرینی در واحدهای دانشگاهی در چند استان اندوخته گرانقدری را فراهم نموده تا بر مشکلات اجرایی آنها واقف باشم و به رفع آن اهتمام ورزم و لذا رویکرد اصلی بنده دانشگاه محوری بر مبنای عمل است قطعا این کار با تاکید بر استقلال دانشگاهها در انجام وظایفشان محقق خواهد شد.
غلامی خاطرنشان کرد: من فرزند انقلاب هستم و برای پیشبرد آرمان انقلاب یعنی استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی همواره کوشیده و میکوشم تا در چارچوب قانون اساسی و رهنمودهای مقام معظم رهبری علاوه بر مسئولیتهای علمی و دانشگاهی نسبت به نیازهای جامعه و زمانه حساس و مسئولیتپذیر باشم.
وی ادامه داد: من دانشگاه را عقل نقاد جامعه و محل اصلی گفتوگو و تضارب اندیشه و مکان امن رشد و توسعه علمی میدانم. آزادیهای علمی و اجتماعی و رعایت همه حقوق شهروندی و احساس امنیت استاد و دانشجو و کارکنان خدوم آموزش عالی و فراهم نمودن محیط با نشاط و سرشار از امید و اعتماد از نظر اینجانب لازمه حیات علمی در دانشگاهها است.
غلامی خاطرنشان کرد: دانشگاه را محل همبستگی، تفاهم و وحدت ملی میدانم، نهاد دانشگاه در باور من عبادتگاهی است که در آن باید هر کس که وارد میشود ارتقای اخلاقی یابد و زیستن و تفاوت را یاد بگیرند.
وزیر پیشنهادی علوم اظهار داشت: من با وجود اینکه برآمده از جریان اصلاحات هستم اما معتقدم که اصلاحطلب و اصولگرا میتواند دور یک میز با تکیه بر حق انصاف و قانون و مدارا بنشیند و برای سربلندی ایران عزیز بکوشند.
غلامی ادامه داد: بر همین اساس تلاش خواهم کرد گوش شنوا برای همه حرفها و نقدها باشم و چشم را بر هیچ حق و حقیقتی نبندم. در این روزها که پس از معرفی پشت سر نهادهام جلسات فراوانی با فراکسیونها و نمایندگان محترم همچنین با استادان و دانشجویان عزیز داشتهام. نقدها و نگرانی آنها را در رسانهها و تشکلها دنبال کردهام.
غلامی در این باره افزود: با عمده نگرانیها نظرات منتقدین احساس همدلی میکنم اگرچه در بسیاری از موارد به اعتبار اعتقادات و پیشینهام خود را مصداق آنها نمیبینم ولی به صراحت میگویم اصولگرا و اصلاحطلب، استاد،دانشجو و نماینده و مدیر در هر جا حق دارند حساس و منتقد باشند.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: باید قدردان این حساسیت و صراحت آنان بود. راه درست پیش روی ما گفتوگو است. ما باید بر سر مسائل خرد و کلان پیش روی خود بیاموزیم و بیاموزانیم که گفتوگو درمانگر هرگونه سوء تفاهم است. دیدگاهها را به هم نزدیک میکند و فرصتهای نو را برای غلبه بر همه مشکلات فراهم میسازد.
وی اعلام کرد: من امروز آمدهام که باری از مسئولیتهای آموزشی را بردارم. برادر عزیزم آقای سیدضیاء هاشمی وزارت را در نخستین روزهای سال تحصیلی به خوبی سرپرستی کرد و اینک در صورت رای اعتماد شما نمایندگان محترم مسئولیت اداره مهمترین دستگاه علمی کشور و خروج آن از بلاتکلیفی برعهده من خواهد بود. در این مسئولیت باید همه دست به دست هم دهیم تا این وزارت محور توسعه علمی کشور شود که بیتردید زیربنای توسعه همه جانبه محسوب میشود.
وزیر پیشنهادی علوم خاطرنشان کرد: اینجانب صرفا برای حفظ وضع موجود نیامدهام. آمدهام که در این بخش مهم کشور با همکاری مدیرانی متعهد، توانا، اندیشمند و شایسته تحول ایجاد کنم.
وی افزود: کیفیت آموزش و پژوهش را ارتقا دهم،توان دانشگاهها و مراکز آموزشی و تحقیقاتی را در خدمت حل مشکلات جامعه به کار گیرم و از ظرفیتهای موجود آموزش عالی در راه کمک به دولت برای حل چالشهای ملی بویژه اشتغال و اقتصاد و بخصوص در اجرای طرح اقتصاد مقاومتی استفاده کنم.
غلامی با بیان اینکه برای پیشبرد آنچه امروز گفتهام برنامهای مفصل تدوین و تقدیم نمایندگان محترم کردهام که ماهیت عملیاتی دارد و بر بنیاد برنامهای اجرایی برای تحقق اهداف آموزش عالی و نظام پژوهشی کشور استوار است اظهارداشت: در این راستا علاوه بر اخذ نظرات صائب و راهگشای برخی از رؤسای دانشگاههای کشور در نشست حضوری با رؤسای 13 دانشگاه سطح اول کشور از تجارب و پیشنهادات سازنده آنان نیز به طور مستقیم بهره بردهام.
وزیر پیشنهادی علوم ادامه داد: مهمترین رئوس این برنامهها که رویکردهای اجرایی آن بر مبنای اسناد فرادستی اتخاذ شده است ارائه میشود. این برنامهها مستخرج از مصوبات مجلس که مصوبات خود نمایندگان محترم است بوده و برای اجرای آنها حتماً راهکارهای عملی و کارگروههای تخصصی سازماندهی خواهد شد تا برنامهها به نحو احسن و با رعایت شرایط روز اجرایی شوند.
وی در تشریح برنامه های خود به موارد ذیل اشاره کرد:
- ارتقای کیفی آموزش با تأکید بر افزایش مهارت آموزش در دانشآموختگان
- حذف رشتههای ناکارآمد و راهاندازی رشتههای جدید بین رشتهای متناسب با نیاز جامعه
- استفاده از توان دانشگاهها و مراکز پژوهشی و فناوری در کمک به دستگاههای مسئول برای رفع بحرانهای پیشرو نظیر اشتغال، آسیبهای اجتماعی و مشکلات اقتصادی.
- مأموریت گرا کردن دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی و فناوری به ویژه مناطق تازه تاسیس
- سوق دادن تدریجی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی به سمت دانشگاههای جامعه محور و کارآفرین و خلاق که حل مشکلات جامعه را مد نظر قرار دهند.
- اهتمام ویژه به علوم انسانی به عنوان زیرساخت تولید فکر و اندیشه و پیشران هدایت و راهبری جامعه و نهادینه کردن کرسیهای آزاد اندیشی
- تقویت پارکهای علم و فناوری برای تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی دانشگاهها و موسسات پژوهشی و فناوری
- انتقال دانش فنی و توسعه شرکتهای دانشبنیان متناسب با اقتضائات هر منطقه و استان
- توسعه دیپلماسی علمی که از تأکیدات مقام معظم رهبری نیز میباشد
- توسعه همکاریهای بینالمللی به ویژه با کشورهای همسایه و منطقه و استفاده از ظرفیتهای علمی ایرانیان متخصص مقیم خارج از کشور و همچنین افزایش جذب دانشجوی خارجی برای تحصیل در جمهوری اسلامی ایران